تصاویر اشعه X قفسه سینه می تواند به پیش بینی شدت کووید 19 در بزرگسالان جوان و میانسال کمک کند

15 مه 2020- محققان گزارش دادند که ممکن است رادیوگرافی از قفسه سینه از بزرگسالان جوان و میانسال مبتلا به COVID-19 ، هنگام ورود به اورژانس انجام شود.

این مطالعه که در نوع خود اولین است، در شماره ی ماه مه ژورنال Radiology منتشر شد و نشان داد که براساس شدت الگوهای کدورت ریوی ناشی از کروناویروس 2، در تصاویر اشعه ی ایکس قفسه ی سینه، و با استفاده از یک سیستم امتیاز دهی منحصر به فرد، ممکن است بتوان نیاز به بستری شدن و لوله گذاری را در بیماران پیش بینی کرد. این نتایج می تواند به پزشکان کمک کند تا سریعتر بیماران پرخطر را تشخیص دهند، تریاژ کرده و به صورت تهاجمی تحت درمان قرار دهند.

دکتر Danielle Toussie ، نویسنده ی اول این مقاله از بخش رادیولوژی دانشکده ی پزشکی Icahn ، گفت: این اولین مطالعه در مورد امکان استفاده از تصاویر اشعه ی ایکس قفسه ی سینه از لحظه ی ورود به بخش اورژانس، برای پیش بینی شدت بیماری COVID-19 است. ما نشان دادیم که تصاویر اشعه ی ایکس می توانند در این همه گیری برای ارزیابی بیماری در بخش های مختلف ریه ها و کمک به پیش بینی نتایج تا چه میزان ارزشمند باشد، این روش به طور بالقوه می تواند به تخصیص مناسب منابع و تسریع در معالجه ی شدیدترین موارد به پزشکان کمک کند.

دکتر Toussie گفت: ما یک سیستم امتیاز دهی را ابداع کردیم زیرا پزشکان از ما سؤال می کردند که به چه چیزی در تصاویر اشعه X قفسه ی سینه بیماران COVID-19 ، باید توجه کنیم؟ ما به آنها توضیح دادیم که دیدن کدورت در این منطقه یا آن منطقه را باید ارزیابی کنند، اما آنها پرسیدند که کدورت در این مناطق چه معنایی برای بیماران آنها دارد؟

دکتر Toussie ادامه داد: این همان چیزی بود که ما می خواستیم بدانیم ما دریافتیم در حالی که بیشتر بیماران فقط در لوب های تحتانی ریه دارای کدورت هستند، اما به نظر می رسد بیمارانی که دارای مناطق متعددی از کدورت در تصاویر اشعه ی ایکس سینه هستند یا کدورت در لوب های فوقانی ریه های آنها وجود دارد، بیماری شدیدتری را تجربه می کنند. بنابراین ما الگویی از کدورت در تصاویر با تقسیم مناطق ریه یافتیم، و بر اساس درگیری این مناطق یک سیستم نمره دهی ابداع کردیم که بر اساس آن شدت بیماری قابل پیش بینی بود. ما ارتباطی را بین این سیستم نمره دهی با آنچه که در حقیقت برای بیماران رخ داده بود- پیشرفت بیماری یا برطرف شدن بیماری- یافتیم.

تیمی از رادیولوژیست ها، پرونده های 338 بیمار را که آزمایش COVID-19 آنها بطور قطعی مثبت گزارش شده بود، در بیمارستان Mount Sinai ،Mount Sinai Queens  و Mount Sinai Brooklyn ، بین 10 تا 26 مارس تجزیه و تحلیل کردند. بیماران بین 21 تا 50 سال (میانگین سنی 39 سال) سن داشته و 62 درصد آنها مرد بودند. محققان به اطلاعاتی از جمله نژاد و بیماریهای زمینه ای این افراد مانند آسم، دیابت، فشار خون بالا،HIV  و چاقی دسترسی داشتند. همه بیماران دارای پرتونگاری بودند که در بدو ورود آنها به بخش اورژانس گرفته شده بود.

محققان بر روی تصاویر اشعه X قفسه سینه هر بیمار تمرکز کردند، تا الگوهای کدورت ناشی از کروناویروس 2، را در ریه های آنها و ارتباط این الگوها را با شدت بیماری در حالت واقعی تعیین کنند.

محققان تصاویر اشعه ایکس را به شش ناحیه تقسیم کردند (راست بالا، چپ بالا، راست میانی، چپ میانی ، راست پایین و چپ پایین) و یک سیستم امتیاز دهی را از صفر تا شش برای تعیین شدت بیماری ابداع کردند.

نمره کل بستگی به تعداد مناطقی داشت که در آن ریه ی فرد دچار کدورت شده بود. برای شدت پایین تر بیماری، نمرات از صفر تا دو و برای شدت بالاتر از سه تا شش در نظر گرفته شد.

از 338 بیمار ، 145 نفر بستری شدند. بیمارانی با بالاترین نمرات پرتونگاری قفسه ی سینه، 6.2 برابر بیشتر نیاز به بستری در بیمارستان و 4.7 برابر بیشتر احتمال داشت که نیاز به لوله گذاری داشته باشند.

یک تفکیک خاص تر نشان داد که از 34 نفر که نمره ی تصاویر اشعه ایکس آنها "صفر" بود، دو نفر انتوبه شدند. از بین 15 بیمار با نمره ی "یک" ، یک نفر انتوبه شد.  از 38 بيمار دارای نمره ی "دو" ، شش نفر انتوبه شدند. از 14 بیمار با نمره ی "سه" ، دو نفر انتوبه شدند. از 32 بیمار با نمره ی "چهار" ، 10 نفر انتوبه(لوله گذاری) شدند. برای هفت بیمار با نمره "پنج" ، سه نفر انتوبه شدند و چهار نفر از 5 بیمار با نمره ی "شش" انتوبه شدند.

احتمال داشتن نمره ی اشعه ایکس بالاتر و بستری شدن برای مردان نسبت به زنان بیشتر بود، اما احتمال بیشتری برای لوله گذاری در مردان نسبت به زنان وجود نداشت. همچنین بیماران چاق احتمالاً نمرات پرتونگاری قفسه سینه ی بالاتری داشتند و بیشتر نیاز به بستری داشتند.

در ادامه ی این تحلیل مشخص گردید که بیماران بیمارستان کوئینز به احتمال زیاد به بیماری شدیدتری مبتلا هستند و در مقایسه با بیماران بیمارستان منهتن یا بروکلین نیاز بیشتری به لوله گذاری دارند.

با وجود گزارش های قبلی که نتایج بدتری را در آمریکاییان آفریقایی تبار و لاتین تبار شرح داده بودند، این مطالعه تفاوت معنی داری را در نتایج بیمارانی از نژادها و قومیت های مختلف پس از تعدیل برای عوامل دیگر مانند سن، جنس، شرایط پزشکی همراه و وزن نشان نداد.

این مطالعه بینش خاصی در مورد برخی از جمعیتهای جوان، که هنوز هم تعداد قابل توجهی از مبتلایان به ویروس را تشکیل می دهند، ارائه داد. این روش می تواند به اورژانس برای استفاده ی کارآمدتر از وسایل و امکانات درمانی موجود کمک کند.

رادیولوژیست های قلب در Mount Sinai ، این سیستم امتیاز دهی را بطور بالینی اجرا کرده اند و به پزشکان اورژانس برای طبقه بندی بیماران کمک نمودند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200515/Chest-X-rays-can-help-predict-covid-19-severity-in-young-and-middle-aged-adults.aspx